Původně se jednalo o seminární práci z předmětu počítačem podporované konstruování. V zimním semestru 2015/16 ji dostali studenti oboru strojírenství českobudějovické Vysoké školy technické a ekonomické (VŠTE). Ze zadání zkonstruovat dvoustopé vozidlo vznikly dva návrhy terénních bugin. Lepší z nich, s nímž přišli Martin a Tomáš Kůsovi, se časem stalo velkou výzvou přenést myšlenky do reality a vozidlo postavit. A po roce a více než 3500 hodinách práce se tak i stalo. Bonusem jsou čtyři přihlášené evropské průmyslové vzory a patenty.
„S kluky jsme si splnili sen, postavit vlastní funkční auto a svézt se v něm. Také jsme si dokázali, že na škole získané vědomosti umíme využít v praxi. Hodně nás těší, že jsme první, kdo se o něco podobného na VŠTE pokusil a dotáhl to do konce. Je to skvělá zkušenost,“ říká Martin Kůs, dnes posluchač 3. ročníku. S ním se na projektu ještě podíleli studenti Tomáš Kůs, Filip Kůst, Petr Bláha a Václav Rothbauer.
Za nejtěžší označují právě přenos výsledků teoretické práce do praxe.„To byla skutečná zkouška, která nám pomohla přemýšlet o konstrukci vozidla úplně novým způsobem. Třeba model, který sloužil při výrobě, byl až devátou verzí. Konstrukční návrh jsme museli upravovat tak, aby ho šlo realizovat v našich podmínkách. Spoustu věcí jsme si prostě uvědomili až ve chvíli, kdy jsme se chystali k výrobě. To byla obrovská životní škola,“dodal Martin Kůs.
Kritických okamžiků ale bylo víc. Například, když tvůrci buginu poprvé sundali ze stolu a čekali, zda jsou nápravy vyměřené správně a kola budou v očekávané poloze. Dalším takovým momentem bylo, když ji nebylo možné téměř dva měsíce nastartovat kvůli problémům s elektroinstalací motoru.„To se podařilo vyřešit až s pomocí odborníka, autoelektrikáře pana Pionteka. Když jsme ji nastartovali, slavili jsme první velký úspěch,“dodává jeho bratr Tomáš Kůs. Konstrukce zabrala necelých 200 hodin. Ani potom ale ještě neměli studenti finální verzi. Podoba buginy se vyvíjela během celé výroby, hlavně s ohledem na využití sériově vyráběných dílů.
Konečným výsledkem je dvoumístné vozidlo s pohonem zadních kol, odpovídající typu cross country buggy. Vybaveno je motorem o objemu 2000 ccm a výkonem 108Kw z Hondy CRV první generace (2001). Z ní byly použity také další sériové díly, přenesené do konstrukce „školního“ vozu. Ten je vybaven závodními sedačkami s hliníkovou výztuhou a pětibodovými pásy. Motor je umístěn v zadní části, kola R15 jsou osazena pneumatikami s hlubokým vzorkem LING LONG R620. Oproti Hondě došlo ke změně umístění motoru z přední do zadní části spolu s ostatními komponenty chladiče, nádrže a baterie v jedinečném uchycení.
Na VŠTE se nově akreditovaný obor strojírenství začal učit v březnu 2015. Šlo tedy o jeden z prvních úkolů, který jeho posluchači dostali. Zatímco zadání tehdy bylo na úrovni pro absolventy strojírenských průmyslovek, výsledek dnes představuje špičkovou vysokoškolskou studentskou práci.„Na tom je vidět posun a rozvoj celého oboru na škole,“říká Ing. Daniel Kučerka, Ph.D., tehdejší vedoucí Katedry strojírenství. Spolu s ním k tvůrčímu týmu patřili rovněž doc. Ing. Marek Vochozka, MBA., Ph.D., doc. Ing. Ján Kmec, CSc. a externista Michal Mrkáček. Ambiciózní projekt školu vyšel na zhruba 450 tisíc korun. VŠTE ho podpořila nejen ze svého rozpočtu, ale pomáhala také s administrativou, termínovým plánováním a rozpočtem, zajištěním prostor a věcí potřebných k výrobě ve školních laboratořích. A také konzultacemi.
„Nešlo o levnou záležitost, ale jsem velmi rád, že jsme studentský projekt podpořili. Nejen proto, že při něm vzniklo několik patentových návrhů, ale především pro prostor, který tím studenti získali. Tyhle zkušenosti je obohatí už na startu jejich příští profesní kariéry. A to je pro vysokou školu to nejlepší vysvědčení,“ říká rektor Marek Vochozka.
Bugina bude širší veřejnosti poprvé představena 30. března jako nesoutěžní model v rámci 4. ročníku mezinárodní technické olympiády středních škol, kterou pořádá ve svém kampusu VŠTE. Časem by na ní měl navázat další studentský projekt, který se už na Katedře strojírenství pomalu rodí.