Přejít na hlavní obsah

START:
7. 4. 2021

Tomáš Hones: Vítězství v soutěži SVOČ mě potěšilo. Má práce může komukoliv sloužit jako manuál

Analýza internetového marketingu Pensionu Helena Honesová. Tak se jmenuje bakalářská práce, která zvítězila v soutěži v rámci SVOČ 2020 – Studentské vědecké a odborné činnosti (ekonomická sekce) na VŠTE. Povídali jsme si s jejím autorem Tomášem Honesem, který nyní studuje magisterský studijní program Podniková ekonomika.

Co pro vás ocenění v rámci SVOČ 2020 znamená?

Moc si ho vážím. Vítězství mě potěšilo, mám z něj radost. Soutěž mi doporučila paní doktorka Slabá, řekla mi, že věří, že by má práce mohla uspět. Líbilo se jí, že má reálné výsledky. Její slova mě motivovala natolik, že jsem se přihlásil.

Můžete vaši práci přiblížit?

Věnoval jsem se analýze internetového marketingu Pensionu Helena Honesová. Po zjištěných nedostatcích v oblasti webdesignu jsem začal navrhovat nový design webu a hledat cesty, jak webovou prezentaci zviditelnit na internetu. PPC reklamy mi nepřišly jako efektivní řešení, a to kvůli neustálým nákladům. Zaměřil jsem se proto na optimalizaci webu pro vyhledávače.
Aplikoval jsem určité on-page a off-page SEO techniky, což byl trochu riskantní krok, protože jsem neměl jistotu, že se změny nějakým způsobem projeví. Po několika měsících se však webové stránky ve výsledcích vyhledávání začaly posouvat na lepší pozice a na web plynula vyšší návštěvnost než obvykle. Hledal jsem tedy možnosti, jak návštěvníky webu nejlépe převést na hosty pensionu. Na stránky jsem přidal rezervační systém, který hostům usnadnil rezervaci pobytu a zároveň ušetřil práci majitelce pensionu. Nový design webu, jeho optimalizace pro vyhledávače a rezervační systémem pomohly meziročně navýšit návštěvnost webu o 200 %.

Dá se říct, který ze zmíněných kroků měl největší efekt?

Bohužel nedá, těžko se to odhaduje. Předpokládám, že to byla kombinace toho všeho…

Vaší snahou tedy bylo navýšit návštěvnost webových stránek bez placené reklamy…

Přesně tak. Celé to bylo postavené na tom, co je zdarma, alespoň tedy v uvozovkách, protože je za tím samozřejmě mnoho práce. Velké podniky by to řešily placenou reklamou, ale snahou bylo zkusit cestu, kterou by mohly využívat právě malé penziony.

A vedl nový web i k vyšší obsazenosti pokojů?

Meziročně došlo k šestnáctiprocentnímu nárůstu. Myslím si, že v tomto hrál největší roli rezervační systém, který na původním webu nebyl. Dříve penzion fungoval tradiční cestou – telefony, maily. Faktem ale je, že se doba posunula. Například mladí lidé raději používají rezervační systémy, nepotřebují napřímo komunikovat s majitelem.

S čímž souvisí i obliba rezervačních serverů. Doporučil byste je majitelům penzionů?

Radím je používat jako dodatečné opatření, které může pomoci obsadit termíny mimo sezónu. Tyto servery zároveň používají cizinci, je to pro ně nejsnazší cesta. Považuji je za dobrý nástroj, ale zase bych nedoporučoval být závislý jen na nich, aby se nestalo, že když jejich služby přestanu využívat, přijdu o veškeré zákazníky. Pokud člověk otevírá nový penzion, měl by se v první řadě zaměřit spíš na svůj web, teprve poté na rezervační servery. Dle mého názoru jsou dnes webové stránky důležitější než kdy dřív.

Váš web nabízí i přenos z webkamery. Má také vliv na návštěvnost?

Dokonce bych řekl, že má velký vliv. Lidi zajímá počasí, chtějí se podívat, jak to u nás vypadá, takže webkamera je opravdu populární. Vzhledem k tomu, že ji sleduje dost lidí, jsem se snažil, aby byl přenos co nejkvalitnější.

Je třeba se starat i o sociální sítě? Vnímáte je jako doplněk webových stránek?

Ano, i my máme web propojený se sociálními sítěmi. Aktivně používáme především Facebook a Instagram.

Jsou podnikatelé, kteří předpokládají, že jim nový web okamžitě přinese nové zákazníky?

Někteří lidé mají o webových stránkách zkreslené představy. Chtějí hned výsledky, úspěch, mnohdy nemají pochopení pro to, že se změna projeví až po nějaké době. Někteří chtějí dokonce vědět, co přesně jim to přinese. Má bakalářská práce každopádně může komukoliv, třeba ostatním studentům při startování podnikání v ubytovacích službách, posloužit jako manuál.

Kdy jste se začal věnovat tvorbě webových stránek?

Na střední škole. Na intru jsem se snažil najít alternativní způsob, jak si vydělat nějaké peníze. V budoucnu, až dostuduji, bych se ale rád věnoval spíše nějakému stálému zaměstnání.

Menu