Datum zahájení: 01.09.2023
Datum ukončení: 31.08.2026
Partneři projektu: GEOKOD Rail s.r.o., Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, Univerzita Hradec Králové
Předmětem projektu je získání nových znalostí potřebných pro vývoj nového produktu a technologie v procesu digitalizace prací ve společnosti GEOKOD. Společnost se v současnosti zaměřuje na provádění velmi přesných měření na částech kolejových tratí s cílem certifikace tratí pro způsobilost použití daných kolejových vozidel. Konkrétně se jedná o konstrukčně přesné čtyřkolové vozíky, které nesou potřebnou senzoriku a komunikační prostředky.
Cílem inovace v tomto projektu je modernizace senzorické a komunikační soustavy. Současná senzorika je již značně zastaralá, neboť využívaný hardware i software byly vyvinuty okolo roku 2000 a od té doby slouží jen s minimálními změnami. Vozíky se senzorikou jsou jedním z hlavních produktů společnosti GEOKOD a významně přispívají k jejímu obratu. Plánovaná změna se zaměřuje na zásadní přepracování hardwarové podoby senzoriky, přičemž bude zachována minimálně stejná funkčnost a přesnost.
Cílem vývoje a výzkumu je vytvoření funkčního vzorku senzorického zařízení, schopného odečítat ujetou vzdálenost vozíku, měřit rozchod kolejí, analyzovat náklon s vysokou přesností a obsahovat komunikační rozhraní na bázi Bluetooth. Data ze senzorů budou odesílána do nadřazeného PC k uložení a dalšímu zpracování. Napájení lokálního uzlu bude zajištěno pomocí akumulátorové baterie, což vyžaduje optimalizaci spotřeby elektrické energie. Optimalizace se zaměří na frekvenci snímání veličin, aby byla zajištěna dobrá kvalita hodnocení tratě při zachování dlouhé životnosti baterie.