České Budějovice, 22. května 2015
Přestože kampus Vysoké školy technické a ekonomické (VŠTE) leží na okraji Českých Budějovic v Okružní ulici, o cyklisty v něm není nouze. Na kole sem jezdí akademici, další zaměstnanci a studenti. Shodují se, že to je rychlý, levný a bezpečný způsob dopravy. Zvláště když podél nové silnice v ulici Generála Píky, spojující Okružní s širším centrem, vede cyklostezka.
„Ta je bezpečnější než silnice. A také se při sedavém zaměstnání a práci u počítače potřebuji hýbat,“ říká lektor cizích jazyků Andrey Artemov. Podobný názor sdílí i Josef Korda z útvaru prorektora pro praxi a vnější vztahy, a dodává, že dobrý je kontakt s lidmi. „V autě jich člověk moc nepotká. „Zatímco cestou na kole třeba zdravím příbuzné, známé i bývalé nebo současné kolegy,“ dodává. A student Martin Rudolecký z oboru Ekonomika podniku přidá s úsměvem další důvod: „Vždy mě šlapání na kole před hodinou probere.“
Neznamená to, že by cyklisté měli převahu nad automobilisty, kteří zaplní všechna přilehlá parkoviště, ale málo jich není. Denně i několik desítek. A stále jich přibývá. Pomohla tomu i zpevněná cesta, kterou škola vybudovala od cyklostezky přímo do kampusu a první z několika plánovaných zastřešených, prostorných kolostavů. Škola se také podílí na vývoji tohoto ekologického dopravního prostředku. Ve spolupráci s firmou I.T.B. Bike vyvíjí a konstruuje několik typů městských kol včetně jízdních kol pro seniory či elektro kol s příšlapem.
Na VŠTE, která je v Českých Budějovicích generálním partnerem letošního ročníku soutěže Do práce na kole, tak rozhodně není „pod svícnem tma“.
„Terciární vzdělávání už svým názvem napovídá, že stojí na třech pilířích. Kromě vědy a výzkumu a samotné výuky máme ve vínku také společenskou odpovědnost. A právě v oblasti dopravy a přepravy má VŠTE v regionu se svou katedrou Dopravy a logistiky nezastupitelnou roli. Partnerstvím s projektem Do práce na kole tak demonstrujeme nejen naši odbornost, ale i každodenní snahu přispět alespoň částečně k optimalizaci dopravní situace ve městě, v němž žijeme a pracujeme,“ říká Marek Vochozka, rektor VŠTE. Prostě čím víc cyklistů, tím méně aut, čím méně aut, tím méně exhalací, prachu a tedy i méně znečištěné životní prostředí s rostoucí kvalitou života.
Organizátor soutěže, občanské sdružení Cyklo Budějovice, vyhlásí její výsledky počátkem června. A věří, že výrazně překonají premiérový ročník, kdy se do něho zapojilo 274 zájemců, kteří za měsíc po městě najezdili 47 tisíc kilometrů. Čím víc bude totiž cyklistů, tím víc bude i argumentů pro jednání o zlepšení a rozvoji cyklistické infrastruktury v jihočeské metropoli.
ANKETA:
Některých zaměstnanců českobudějovické VŠTE jsme se zeptali:
- Jak bezpečnou máte cestu z bydliště do školy?
- Co by se mělo pro cyklisty ve městě udělat?
Mgr. Andrey Artemov, Ph.D., lektor cizích jazyků:
- Řekl bych, že je bezpečná až na křižovatky a místa, kde má cyklista z vozovky v ulicích přejet na cyklostezku či obráceně. Chybí značení a cyklostezky, ačkoliv jsou na mapách na sebe nebo na komunikace napojeny, v reálu jakoby vznikaly najednou z podzemí.
- Mnohem lepší výraznější značení, zvlášť v místech, kde cyklostezky končí nebo přechází v obyčejné komunikace, aby bylo viditelné pro řidiče. Ať se klidně opakuje na asfaltu, na sloupu a nad silnicí. Na přechodech chybí pruh pro cyklisty a pro chodce jako u Polikliniky Sever. Na řadě míst bych uvítal i pohodlnější kolostavy, jako třeba u OC Mercury.
Ing. Jan Pečman, lektor na katedře Dopravy a logistiky:
- Ve srovnání s jinými se dá považovat za bezpečnou.
- Děkovat strážníkům městské policie za jejich rozumnou shovívavost k cyklistům.
MgA. Josef Korda, odborný referent útvaru prorektora pro praxi a vnější vztahy:
- Z centra kvůli bezpečnosti přecházím pěšky na mnoha přechodech. Těch méně bezpečných je na trase řada a v budoucnu po otevření kruhového objezdu vzniknou další.
- Uvítal bych víc značení pro cyklisty, a také omezení rychlosti automobilů v některých nepřehledných místech.
Martin Rudolecký, student 3. Ročníku, obor Ekonomika podniku:
- Jezdím de-facto po cyklostezce, kde je vše bezpečné, pokud tedy nejedu bez držení řídítek (úsměv)
- Doporučil bych postavit víc cyklostezek nebo zřídit víc pruhů pro cyklisty přímo na silnicích, jako to dělají například v Nizozemsku.