Přejít na hlavní obsah

Není to akce hojně navštěvovaná, ale za to velmi zajímavá. I proto, že o technických talentech se nehovoří tolik jako o talentech sportovních nebo pěveckých. Letošní 4. ročník Mezinárodní technické olympiády středoškoláků, který se konal na naší škole, to opět potvrdil.

„V porotě jsme se snadno shodli, že z těch dosavadních šlo o nejlepší ročník. Jak účastí a zastoupením žáků, tak kvalitou prací, které představovali a obhajovali,“ říká Daniel Kučerka, zástupce vedoucí katedry oborových didaktik, který předsedal porotě v technické sekci.

Vedle jihočeských průmyslovek a odborných škol z Tábora, Strakonic, Velešína a Dačic, které jsou členy Technického a vzdělávacího konsorcia při VŠTE, přijeli i zástupci Střední průmyslové školy Tachov a také dvou slovenských průmyslovek z Trnavy a Levice. Takové setkání kluků a děvčat, jejichž koníčkem je technika, pak už má svou váhu a nabízí zajímavou mezinárodní konfrontaci.

Z ní v technické sekci vyšel nejlépe maturant Tomáš Kašík z Levice, který soutěžil s tvářecím strojem, který zkonstruoval a vyrobil. Inspirován otcem strojařem. „Táta mě hlavně podporuje a povzbuzuje, když se nedaří. Díky němu máme doma i potřebné vybavení. Jeho role ale spočívala jen v tom, že tu a tam mi něco přidržel. Do práce mi nemluvil. Asi viděl, že nejcennější je, když si něco vymyslím, a pak, aby se nápad dal realizovat, ho musím mnohokrát promyslet a upravit,“ říkal vítěz, který po maturitě zamíří na Technickou fakultu v Nitře.

Zkušenosti z jihočeské metropole, se mu budou hodit stejně jako ostatním. Přijít před porotu, výstižně představit projekt, ukázat znalosti, zaujmout. To všechno se při dalším studiu bude hodit.

Druhému Miroslavu Kotrčovi ze Strakonic, který uspěl s modelem formule 1 na bombičkový pohon, stejně jako třetímu Martinu Kalinovi z Tábora za konstrukci samonosné posuvné brány. K vidění byl unikátní třídič odpadů, který využívá jeho barev, CNC robot řízený počítačem, model podavače rozdrcených pelet nebo Stirlingova motoru. Byl tu i návrh a konstrukce terénního vozidla nebo přestavěný malotraktor.

„V olympiádě nemáme žádné limity. Co děti zaujme a s pomocí rodičů či učitelů dál rozvíjejí, to mají možnost představit v technické či v přírodovědné sekci. Hlavně jim chceme dát prostor, aby svou práci mohli ukázat, pochlubit se s ní a získat další motivaci. Čím víc těchto talentovaných dětí bude studovat strojírenství nebo další technické obory, tím lépe. To je smyslem našeho snažení. A kdyby to bylo na naší vysoké škole, bylo by to skvělé,“ uvedl Daniel Kučerka.

V přírodovědné sekci ovládli stupně vítězů žáci z táborské průmyslovky. Zvítězil Tomáš Řezáč se studií rodinného sídla před Petrem Švecem, který vytvořil mobilní plánovací aplikaci pro koordinaci práce ve firmě a dvojicí Kristýna Novákova a Mikuláš Ott, kteří představili model hlubockého zámku z vlnité lepenky.

Marcel Gause, ředitel Střední průmyslové školy strojní a stavební Tábor, úspěch svých žáků vysvětluje dlouhodobým zájmem, který věnují studentským projektům. Pokládá je za mnohem přirozenější způsob ověřování znalostí než testování nebo monotematické přezkušování. „Projekty vždy zahrnují současné řešení problémů z více oblastí. To považuji za jednu z klíčových příčin dobré připravenosti našich studentů na soutěže typu technické olympiády, kde mohou ukázat výsledky své dlouhodobé práce. A bez vlastního zájmu studentů by to také samozřejmě nešlo,“ vysvětluje.

Partnery letošního ročníku, do něhož střední a odborné školy poslaly 16 prací, byly významné jihočeské strojírenské společnosti Motor Jikov Group České Budějovice a Jihostroj Velešín.

„V naší personální strategii podporujeme technické vzdělávání na všech stupních školského systému, ale technickou olympiádu jsme podpořili poprvé. A její úroveň nás překvapila. Od technického popisu, dokumentace, přes funkčnost modelů až po skutečně profesionální vystoupení žáků při prezentacích. A přitom si uvědomíte, jak velkou roli hrají učitelé, pro které tahle profese není jen prací, ale i posláním,“ říká Věra Vrchotová, ředitelka pro rozvoj lidských zdrojů Motoru Jikov. Té se nejvíc líbil projekt Vladimíra Pacala, učně oboru Opravář zemědělských strojů ze Středního odborného učiliště zemědělského a služeb v Dačicích, který představil vlastní pojetí funkčního modelu Stirlingova motoru.

Ani její kolegyně Ilona Walnerová z Jihostroje neskrývala spokojenost. Také ona pokládá podobné akce, popularizující vědu a techniku, za velmi přínosné. „Soutěžící přišli opravdu s originálními, technicky propracovanými a funkčními exponáty. Znovu se tak ukázalo, jak je technika je zajímavý obor a že v něm mohou uspět i děvčata,“ dodala manažerka. Příští rok, při pátém ročníku technické olympiády, bychom na VŠTE rádi přivítali také další zástupce škol z jiných regionů nebo dokonce států.

Menu