Kontaktní osoba na vysílající VŠ: Alena Tikalská
Kontaktní osoba na přijímající VŠ: Mieke Maes
Příprava pobytu na studium:
Minimální – pouze jsem sepsala CV a motivační dopis. Před cestou jsem si akorát vyřídila cestovní pojištění, předdomluvila pronájem domu v Bruggách a měla finanční rezervu.
Kde student získal informace o nabídce programu ERASMUS+/stipendia:
Z informačních mailů z oddělení zahraničních vztahů na VŠTE.
Jazyková příprava a jazyk výuky na přijímající VŠ:
Nebyla nutná.
Způsob a systém výuky na přijímající VŠ:
Největším překvapením pro mě byl rozvrh hodin, který byl každý týden jiný, a ještě se během semestru různě měnil :-). Výhodou ale bylo, že se dalo jednotlivým úkolům v různých předmětech během semestru věnovat s různou intenzitou- např. Projectweek, kde jsme se (v rámci modulu CAD) jednorázově celý týden věnovali pouze návrhu sportoviště. Šlo o velmi rychlou týmovou akci, kde nebyl čas zabývat se detaily, ale rychle si poradit s hrubou formou návrhu a prezentace.
Rozdílná byla také organizace předmětů. Měli jsme zapsaných 5 základních modulů, které se skládaly (někdy) z více předmětů. Takže například modul Portfolio Development vyučovali 2 vyučující ve dvou různých předmětech – 1) zpracování portfolia (takže spíš teoretický výklad co by mělo obsahovat, jaké jsou možnosti členění, typologie barev, jaké se pro co hodí fonty a v jaké velikosti, možnosti vazby portfolia apod.) a 2) výuka práce s programem inDesign. Výstupem těchto dvou předmětů bylo vlastní profesionálně zpracované, vytisknuté a svázané portfolio.
Ústředním modulem bylo Architectural Design Studio, jehož cílem byl návrh komunitního centra v zahradě Anglického kláštera v Bruggách. Jako erasmáci jsme byli rozděleni mezi cca 5členné týmy belgických studentů a výstupem byl skupinový návrh. Předmět byl pojatý jako architektonická soutěž mezi studenty a závěrem semestru se návrhy obhajovali před 9člennou skupinou vyučujících/zástupců Anglického kláštera.
Samostatným modulem byly CADy – tvorba vykresů a vizualizací v Archicadu, Twinmotionu a další grafických programů. Předměty byly víceméně koncipovány tak, abychom byli schopni kvalitně graficky odprezentovat návrhy našeho komunitního centra – tedy reálnými vizualizacemi a videem.
Měli jsme ještě předmět Construction management. V rámci toho jsme docházeli na stavbu a porovnávali rozdíly mezi ČR a Belgií.
A zajímavý byl předmět International project. V rámci toho jsme na týden odletěli do Kodaně, kde jsme měli velmi nabitý poznávací program.
Systém hodnocení studia:
Hodnoceni jsme byli podle našich semestrálních prací (kritéria byla dopředu víceméně známá). Zkoušky tak jak je známe z VŠTE jsme tam neměli. Pokud byla výstupem skupinová práce, tak jsme se hodnotili ještě navzájem ve skupině mezi sebou a to nakonec zahýbalo známkami klidně i o 2 stupně. K tomu s námi byli naši vyučující neustále v kontaktu a bylo možné se na ně kdykoliv obrátit. Myslím, že si tam zahraniční studenty celkem hýčkali, respektive ta komunikace byla vždycky velmi vřelá a partnerská.
Studijní a pracovní podmínky:
Dobré. I když se už zaměstnanci Howestu nemůžou dočkat nového kampusu postaveného na míru jejich potřeb, tak i tak bylo zázemí velmi dobré (i bych řekla lepší, než u nás na škole).
Zdravotní pojištění – doporučení
Těmhle věcem moc nerozumím. Já jsem měla Axu.
Ubytování (včetně ceny ubytování (Euro/měsíc):
V tomhle jsem asi nebyla v úplně standardní situaci na Erasmu, byla jsem tam totiž se svou rodinou – manželem a malým dítětem. Pronajali jsme si domeček v centru Brugg za 950€ + 250€ energie/měsíc. Je ale potřeba brát v úvahu, že šlo o domeček v centru Brugg, kde v přízemí byla obývací místnost s kuchyňským koutem a mini terasou, v první podlaží velká ložnice, WC a koupelna a v podkroví ještě dvě ložnice.
Možnost stravování (menza, firemní), doporučení:
Maximálně jsem využívala školní menzu. A objednávala jsem tam i jídla pro rodinu. Oběd tam vyšel na 5€.
Doprava v místě pobytu a náklady na dopravu:
Do školy a po městě jsme jezdili jen na kole, které jsme si tam na celý semestr pronajali tuším za 60€ na celý semestr. Vlastně jsem tam za celou dobu nejela městskou dopravou. Mezi městy tam fungovala vlaková a autobusová doprava. Jinak jsme s rodinou jezdili hlavně autem.
Přístup na pc/wifi
Pracovali jsme na vlastních notebookách a všude ve škole fungoval Eduroam.
Celkové náklady na studijní pobyt (prům. částka za měsíc v Eurech):
Měsíčně cca 2400€ za celou rodinu!
V jaké procentní výši přispěla přidělená finanční podpora k pokrytí celkových nákladů:
Je to hodně zkreslené, protože jsme jako rodina měli mnohem víc nákladů, ale kdybych tam byla sama a platila studentské ubytování, tak by mi to pokrylo asi 80% ceny za ubytování.
Poplatky na přijímající VŠ, nebo jiné poplatky:
Významnější částku tvořil ten výlet do Kodaně. Stál asi 400€.
Celkové hodnocení pobytu (škála od 1 do 5 – hodnocení jako ve škole):
1
Jaký mělo studium pro Vás přínos:
Pro mě to byl (i když později) splněný sen. Chtěla jsem poznat rozdíly mezi výukou u nás a na západě. Jak jsem psala už výš ta komunikace mezi studentem a vyučujícím mi přišla partnerská a bylo cítit jednoznačné nadšení vyučujících, že mohou předávat své zkušenosti. Ten přístup mi přišel i daleko kreativnější. Přišlo mi, že výrazně větší důraz (než u nás) byl kladen na práci v týmu a prezentování. Výstupem byly skutečně kvalitní prezentace, kvalitní vizualizace, kvalitní video a laťka byla nasazená vysoko :-). Jsem přesvědčená, že jsem si odvezla dovednosti, které využiji v praxi, ale i ve škole až budu pracovat na své závěrečné práci.
Návrhy na zlepšení
Přišlo mi, že jsme byli v trochu horší pozici při vzájemných hodnoceních ve skupině. Přisuzuji to přeci jen o něco komplikovanější komunikaci s námi (v angličtině), zatím co ostatní ve skupině se (zvlášť při blížícím se deadlinech) snadněji a rychle domluvili vlámsky. Ale i tak hodnotím jako přínos, že jsme se stali plnohodnotnými účastníky standardní belgické výuky.
Doporučení dalším studentům
Pokud můžete, jeďte! Stojí to za to. Já se na Erasmus+ dostala až ve 30 a s rodinou, dřív mi to prostě nevyšlo 🙂 (a ráda bych si to ještě zopakovala).