Page 13 - Návštěvník 1/2022
P. 13

— 13






















         Autonomní mobilita i monitorování

                          dopravy pomocí dronů




               – to jsou témata, kterými se zabývá Katedra dopravy a logistiky






        Jaký bude svět plný autonomních   jaký bude mít doprava charakter atd.   drony, tedy drony s pohledem z první
        vozidel?                         Výsledky jsou dobré, podle modelu se   osoby. Tyto drony se využívají například
        Na dopady autonomní mobility na spo-  například až o 20 % zvýší propustnost   při závodech a dokáží vyvinout rychlost
        lečnost se zaměřil již ukončený výzkumný   křižovatek se světelným signalizačním   až  180  km/h. Dále se také využívají ve fil-
        projekt, který zahrnoval rozsáhlý soubor   zařízením. Ale hlavním cílem zavádění   movém průmyslu, takový FPV dron s ka-
        dotazníkových šetření ve vybraných   autonomní mobility je zejména bezpeč-  merou totiž dokáže natočit záběr, který
        vrstvách společnosti. Pracovníci Katedry   nost v dopravě.“       by šlo jinou technologií udělat jen velice
        dopravy a logistiky provedli dopravní prů-                        obtížně,“ říká Ing. Patrik Gross, výzkumný
        zkumy ke zjištění intenzit dopravy na růz-  Drony a jejich využití  pracovník Katedry dopravy a logistiky.
        ných typech silnic, které dále posloužily   V rámci vysokoškolského výzkumu ve spo-
        k vytvoření různých scénářů provozu   lupráci se studenty také katedra provádí   Aktuální téma udržitelnosti dopravy
        autonomních vozidel v budoucnosti.   monitorování dopravy za pomoci dronů,   ve městech
        „Širší veřejnost nemá představu o tom,   které má za cíl jednak analýzu dopravního   Nyní má katedra nové projekty v rámci
        co to vlastně systém autonomní mobility   provozu, ale především dosažení dlou-  podpory od Technologické agentury České
        je, jaké benefity, ale i úskalí autonomní   hodobějšího provozu dronů ve vzduchu.   republiky (TA ČR). Ty se budou zaměřovat
        vozidla přinesou. Spíše je k tomu skeptic-  „Pojmenovali jsme to pracovně ‚dron   na aktuální témata udržitelnosti dopravy
        ká, což pramení převážně z nedostatku   na špagátě‘ – na zemi máme pozemní   ve městech. Katedra bude v rámci nich
        informací. Na rozšíření povědomí o pro-  zdroj energie, který je drátem spojený   vytvářet metodiku pro koncepci nákladní
        blematice autonomní mobility bychom   s dronem. Na trhu již takové zařízení    dopravy ve městech (city logistika) a pro
        chtěli později navázat. Je na to zpracováno   existuje, ale vytvořili jsme si vlastní,    tvorbu školních a firemních plánů mobilit.
        už mnoho studií, a i podle našich modelů   jednodušší zařízení. Ve vzduchu dron   S využitím modelů a nástrojů systémové
        bude doprava plynulejší, což je spojené   zatím vydržel 40 minut, ale chceme tento   dynamiky a modelů dopravního provozu
        s nižším dopadem silničního provozu   systém využívat i pro dlouhodobější   se bude zjišťovat vývoj jednotlivých indi-
        na životní prostředí,“ říká Ing. Ladislav Bar-  provoz. Dronem natáčíme křižovatku a po-  kátorů pro city logistiku v čase. „Projekt tak
        tuška, Ph.D., zástupce vedoucího Katedry   mocí aplikace využívající neuronové sítě   bude hledat komplexní řešení městského
        dopravy a logistiky VŠTE. „Modelovali jsme   následně vyhodnotíme z obrazu všechna   zásobování nákladními vozidly, které bude
        dopravní provoz, co se bude dít, až bude   data. Není tedy potřeba fyzicky sledovat   odrážet principy udržitelného rozvoje.
        tolik autonomních automobilů v provozu,   několikahodinový záznam,“ doplňuje Bar-  Při řešení projektů bude katedra úzce
                                         tuška. Legislativa je však v případě použití   spolupracovat s Ministerstvem dopra-
                                         dronů pro komerční činnost poměrně přís-  vy České republiky, které je aplikačním
                                         ná. Pilot musí absolvovat kurz a zkoušku,    garantem uvedených projektů,“ dopl-
                                         kde prokáže schopnost dron ovládat,   ňuje doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D., MBA,
                                         a znalosti příslušných předpisů. „Nejde   ředitel Ústavu technicko-technologického
                                         totiž o žádné hračky – na VŠTE využíváme   na VŠTE. ¬
                                         nejen klasické drony, ale v rámci našeho         Fotografie jsou z akce
                                         spolku RC Falcons také takzvané FPV             Den čisté mobility v ČB.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18