Page 13 - Návštěvník 1/2022
P. 13
— 13
Autonomní mobilita i monitorování
dopravy pomocí dronů
– to jsou témata, kterými se zabývá Katedra dopravy a logistiky
Jaký bude svět plný autonomních jaký bude mít doprava charakter atd. drony, tedy drony s pohledem z první
vozidel? Výsledky jsou dobré, podle modelu se osoby. Tyto drony se využívají například
Na dopady autonomní mobility na spo- například až o 20 % zvýší propustnost při závodech a dokáží vyvinout rychlost
lečnost se zaměřil již ukončený výzkumný křižovatek se světelným signalizačním až 180 km/h. Dále se také využívají ve fil-
projekt, který zahrnoval rozsáhlý soubor zařízením. Ale hlavním cílem zavádění movém průmyslu, takový FPV dron s ka-
dotazníkových šetření ve vybraných autonomní mobility je zejména bezpeč- merou totiž dokáže natočit záběr, který
vrstvách společnosti. Pracovníci Katedry nost v dopravě.“ by šlo jinou technologií udělat jen velice
dopravy a logistiky provedli dopravní prů- obtížně,“ říká Ing. Patrik Gross, výzkumný
zkumy ke zjištění intenzit dopravy na růz- Drony a jejich využití pracovník Katedry dopravy a logistiky.
ných typech silnic, které dále posloužily V rámci vysokoškolského výzkumu ve spo-
k vytvoření různých scénářů provozu lupráci se studenty také katedra provádí Aktuální téma udržitelnosti dopravy
autonomních vozidel v budoucnosti. monitorování dopravy za pomoci dronů, ve městech
„Širší veřejnost nemá představu o tom, které má za cíl jednak analýzu dopravního Nyní má katedra nové projekty v rámci
co to vlastně systém autonomní mobility provozu, ale především dosažení dlou- podpory od Technologické agentury České
je, jaké benefity, ale i úskalí autonomní hodobějšího provozu dronů ve vzduchu. republiky (TA ČR). Ty se budou zaměřovat
vozidla přinesou. Spíše je k tomu skeptic- „Pojmenovali jsme to pracovně ‚dron na aktuální témata udržitelnosti dopravy
ká, což pramení převážně z nedostatku na špagátě‘ – na zemi máme pozemní ve městech. Katedra bude v rámci nich
informací. Na rozšíření povědomí o pro- zdroj energie, který je drátem spojený vytvářet metodiku pro koncepci nákladní
blematice autonomní mobility bychom s dronem. Na trhu již takové zařízení dopravy ve městech (city logistika) a pro
chtěli později navázat. Je na to zpracováno existuje, ale vytvořili jsme si vlastní, tvorbu školních a firemních plánů mobilit.
už mnoho studií, a i podle našich modelů jednodušší zařízení. Ve vzduchu dron S využitím modelů a nástrojů systémové
bude doprava plynulejší, což je spojené zatím vydržel 40 minut, ale chceme tento dynamiky a modelů dopravního provozu
s nižším dopadem silničního provozu systém využívat i pro dlouhodobější se bude zjišťovat vývoj jednotlivých indi-
na životní prostředí,“ říká Ing. Ladislav Bar- provoz. Dronem natáčíme křižovatku a po- kátorů pro city logistiku v čase. „Projekt tak
tuška, Ph.D., zástupce vedoucího Katedry mocí aplikace využívající neuronové sítě bude hledat komplexní řešení městského
dopravy a logistiky VŠTE. „Modelovali jsme následně vyhodnotíme z obrazu všechna zásobování nákladními vozidly, které bude
dopravní provoz, co se bude dít, až bude data. Není tedy potřeba fyzicky sledovat odrážet principy udržitelného rozvoje.
tolik autonomních automobilů v provozu, několikahodinový záznam,“ doplňuje Bar- Při řešení projektů bude katedra úzce
tuška. Legislativa je však v případě použití spolupracovat s Ministerstvem dopra-
dronů pro komerční činnost poměrně přís- vy České republiky, které je aplikačním
ná. Pilot musí absolvovat kurz a zkoušku, garantem uvedených projektů,“ dopl-
kde prokáže schopnost dron ovládat, ňuje doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D., MBA,
a znalosti příslušných předpisů. „Nejde ředitel Ústavu technicko-technologického
totiž o žádné hračky – na VŠTE využíváme na VŠTE. ¬
nejen klasické drony, ale v rámci našeho Fotografie jsou z akce
spolku RC Falcons také takzvané FPV Den čisté mobility v ČB.