Page 20 - Student 1/2022
P. 20

mi vždy přišla velmi zajímavá a kreativní. Samozřejmě,   možné tuto spolupráci a transfer know-how
                                                                                                                              je s tím spojeno mnoho administrativy a není to vždy     financovat. V případě, že jsme úspěšní, tak i následně
                                                                                                                              snadné. Ale množství rozvojových aktivit, které se       zajistit veškerou související administrativu spojenou
                                                                                                                              kolem VŠTE děly a stále dějí, dává záruku toho, že se    s přípravou žádosti a realizací tak, aby se zadavatel
                                                                                                                              rozhodně nejedná o práci stereotypní.                    a akademičtí pracovníci mohli soustředit pokud možno
                                                                                                                                                                                       jen na problém, který potřebují řešit.
                                                                                                                              Co je podle vás na projektech nejnáročnější?
                                                                                                                              Rozhodně je to jejich administrativní část. Dotačních    Je to tedy hodně o financích?
                                                                                                                              zdrojů a nástrojů je hodně, není výjimkou, že pravidla   Ano, Granteum je tu od toho, aby řešilo dotační,
                                                                                                                              poskytovatelů se od sebe velmi liší, používají se různé  grantovou, nadační administrativu. Nevyhneme se
                                                                                                                              administrační systémy, různé postupy. To ale             tedy sestavování rozpočtu, detailních finančních
                                                                                                                              samozřejmě chápu jako hlavní předmět naší práce,         plánů, finančních zpráv atd.
                                                                                                                              poprat se s administrativou a umožnit řešitelům
                                                                                                                              projektu soustředit se na cíl a výsledky, ke kterým se   Řadu let jste působil jako vedoucí projektového
                                                                                                                              zavázali a které od realizace očekávají.                 oddělení VŠTE. Jaký je rozdíl mezi školními
                                                                                                                                                                                       projekty a těmi pro firmy?
                                                                                                                              Jaký projekt považujete za nejzajímavější?               Je to jiné. I teď samozřejmě řešíme mnoho projektů
                                                                                                                              To nelze takto jednoduše říci, aktivity kolem školy      pro školu. Hlavní rozdíl vidím v tom, že business je
                                                                                                                              a partnerských subjektů, se kterými mám teď možnost      daleko přísnější na čísla a na výsledky. Akademické
                                                                                                                              pracovat, jsou skutečně pestré. A to je na tom vlastně   prostředí je ochotné, řekněme, počítat i s jistou mírou
                                                                                                                              možná to nejzajímavější. Myslím, že označení školy –     neúspěchu. Když například výsledek výzkumu není
                                                                                                                              akademická obec je velmi trefné. Vysokou školu asi       ihned aplikovatelný a nemá okamžitý odraz v příjmech.
                                                                                                                              většina chápe z pohledu vzdělávací a výzkumné            Partner z businessu chce zpravidla hned vědět, jaký
                                                                                                                              činnosti. Instituce této velikosti a charakteru má ale   finanční efekt může z projektu očekávat a na dosažení
                                                                                                                              i budovy, které je třeba modernizovat, rekonstruovat…    těchto cílů samozřejmě trvá.
                                                                                                                              stejně jako obec pak máme chodníky, parkoviště, zeleň
                                                                                                                              nebo třeba knihovnu ale i školku a teď nově i základní   Co vás na tom nejvíc baví?
                                                                                                                              školu... Obce mají kulturně činné organizace nebo        Především ona různorodost a také to, když vidíte
                                                                                                                              spolky. VŠTE má například sportovní spolky hokejistů,    progres instituce a partnerů, že jim pomáháte řešit
          Těší mě,                                                                                                            fotbalistů a šachistů. A všechny tyto činnosti a jejich  když vznikne něco, na co si můžete fyzicky sáhnout
                                                                                                                                                                                       financování něčeho, co má smysl. Zejména mě těší,
                                                                                                                                                                                       a lidi to využívají a mají z toho radost. Moc se mi líbí
                                                                                                                                                                                       například odpočinková zóna v areálu školy, rozšířená
          když vznikne něco, co lidi                                                                                                                                                   mateřská školka nebo i nedávno vysázené stromy.
                                                                                                                                                                                       Velmi se také těším na nové laboratoře, které by
                                                                                                                                                                                       v kampusu měly vzniknout.

          využívají a mají z toho radost                                                                                                                                               Jaké největší projekty jste dělal?
                                                                                                                                                                                       Asi největší co do finančních prostředků jsou právě
                                                                                                                                                                                       připravované laboratoře. Ale administrativně jsou
                                                                                                                                                                                       náročnější spíše neinvestiční projekty, které zahrnují
                                                                                                                                                                                       mzdové prostředky. Administrativní náročnost
                                                                                                                                                                                       zpravidla není o velikosti rozpočtu. Za mě je
                                                                                                                                                                                       úspěchem, když projekt splní všechny výstupy, dodrží
       Ing. Michal Žemlička, MBA je absolvent VŠTE                 Jaké to tady tehdy bylo?                                                                                            harmonogram, rozpočet a nám se pak podaří vše
       v Českých Budějovicích. Nyní vede firmu Granteum            Myslím, že z dnešních studentů by to tu v době,                                                                     profinancovat v předpokládané míře. Musím říct,
       s.r.o., která je spin-off firmou VŠTE a specializuje        kdy jme tu studovali my, poznal jen málokdo.                                                                        že pyšný jsem hlavně na to, že právě toto se nám
       se na dotační poradenství, přípravu projektových            Aktuální stav je výsledkem 15 let dramatického                                                                      s kolegyněmi dlouhodobě daří.
       a grantových žádostí a administrativu související           rozvoje školy. To ostatně potvrzuje i údiv mnohých
       s projektovou realizací obecně. Granteum staví na           bývalých spolužáků, kteří se sem po letech mají
       více než desetileté zkušenosti v získávání prostředků       možnost vrátit a jsou zpravidla velmi                      rozvoj je možné podpořit z veřejných prostředků
       a realizaci projektů financovaných z tuzemských             mile překvapeni.                                           formou projektů. Projektová činnost školy se skutečně
       i zahraničních zdrojů. Na VŠTE Michal Žemlička                                                                         od projektů řekněme malé obce v mnohém neliší.
       studoval v letech 2007-2011 bakalářský program              Proč jste po studiu zůstal na VŠTE?                        Granteum si ale klade za cíl především propojovat
       Ekonomika podniku, inženýrský titul pak získal              Malý kolektiv studujících byl velmi zajímavý v tom,        na společných projektech požadavky praxe a VŠTE
       na Vysoké škole logistiky v Přerově.                        že jsme se měli možnost velmi dobře poznat                 jako výzkumné instituce a tam vznikají skutečně
                                                                   a zároveň i zapojit do chodu školy. Myslím,                zajímavé aktivity.
       Proč jste si vybral ke studiu VŠTE?                         že jsme s několika dalšími studenty patřili k těm          Jak to funguje v praxi?
       Po střední škole jsem nastoupil na Vyšší odbornou školu     aktivnějším, pracovali jsme například                      Zadání většinou přichází od malého nebo středního
       České Budějovice, na jejímž základě v roce 2006 VŠTE        na vznikajícím studentském časopise, pořádaly              podniku, který nedisponuje výzkumným oddělením
       vznikla. Bylo nám tehdy nabídnuto po složení přijímacích    první ročníky studentských grilovaček.                     nebo laboratořemi, zato má specifický problém, který
       zkoušek nastoupit do prvního otevřeného semestru            To byl myslím důvod, proč si nás pak někteří               potřebuje a neumí svépomocí řešit. Škola má
       na VŠTE. Začínali jsme tehdy letním semestrem a já jsem     pedagogové vybírali na spolupráci například                odborníky, a tedy i know-how v mnoha oblastech
       měl tedy tu čest patřit mezi první studenty nově vzniklé    jako pomocné vědecké síly. Do zaměstnaneckého              a zpravidla i nástroje, jako jsou laboratoře nebo třeba
       vysoké školy.                                               poměru na VŠTE jsem pak vstoupil na útvaru                 software. Mým úkolem a úkolem mých kolegyň je pak
                                                                   pana profesora Váchala a začínal jsem jako                 pokud možno najít vhodný finanční nástroj, kterým je
                                                                   referent projektových prací. Práce na projektech
    20                                                                                                                                                                                                                                   21
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25