Page 21 - Student 1/2022
P. 21
mi vždy přišla velmi zajímavá a kreativní. Samozřejmě, možné tuto spolupráci a transfer know-how
je s tím spojeno mnoho administrativy a není to vždy financovat. V případě, že jsme úspěšní, tak i následně
snadné. Ale množství rozvojových aktivit, které se zajistit veškerou související administrativu spojenou
kolem VŠTE děly a stále dějí, dává záruku toho, že se s přípravou žádosti a realizací tak, aby se zadavatel
rozhodně nejedná o práci stereotypní. a akademičtí pracovníci mohli soustředit pokud možno
jen na problém, který potřebují řešit.
Co je podle vás na projektech nejnáročnější?
Rozhodně je to jejich administrativní část. Dotačních Je to tedy hodně o financích?
zdrojů a nástrojů je hodně, není výjimkou, že pravidla Ano, Granteum je tu od toho, aby řešilo dotační,
poskytovatelů se od sebe velmi liší, používají se různé grantovou, nadační administrativu. Nevyhneme se
administrační systémy, různé postupy. To ale tedy sestavování rozpočtu, detailních finančních
samozřejmě chápu jako hlavní předmět naší práce, plánů, finančních zpráv atd.
poprat se s administrativou a umožnit řešitelům
projektu soustředit se na cíl a výsledky, ke kterým se Řadu let jste působil jako vedoucí projektového
zavázali a které od realizace očekávají. oddělení VŠTE. Jaký je rozdíl mezi školními
projekty a těmi pro firmy?
Jaký projekt považujete za nejzajímavější? Je to jiné. I teď samozřejmě řešíme mnoho projektů
To nelze takto jednoduše říci, aktivity kolem školy pro školu. Hlavní rozdíl vidím v tom, že business je
a partnerských subjektů, se kterými mám teď možnost daleko přísnější na čísla a na výsledky. Akademické
pracovat, jsou skutečně pestré. A to je na tom vlastně prostředí je ochotné, řekněme, počítat i s jistou mírou
možná to nejzajímavější. Myslím, že označení školy – neúspěchu. Když například výsledek výzkumu není
akademická obec je velmi trefné. Vysokou školu asi ihned aplikovatelný a nemá okamžitý odraz v příjmech.
většina chápe z pohledu vzdělávací a výzkumné Partner z businessu chce zpravidla hned vědět, jaký
činnosti. Instituce této velikosti a charakteru má ale finanční efekt může z projektu očekávat a na dosažení
i budovy, které je třeba modernizovat, rekonstruovat… těchto cílů samozřejmě trvá.
stejně jako obec pak máme chodníky, parkoviště, zeleň
nebo třeba knihovnu ale i školku a teď nově i základní Co vás na tom nejvíc baví?
školu... Obce mají kulturně činné organizace nebo Především ona různorodost a také to, když vidíte
spolky. VŠTE má například sportovní spolky hokejistů, progres instituce a partnerů, že jim pomáháte řešit
Těší mě, fotbalistů a šachistů. A všechny tyto činnosti a jejich když vznikne něco, na co si můžete fyzicky sáhnout
financování něčeho, co má smysl. Zejména mě těší,
a lidi to využívají a mají z toho radost. Moc se mi líbí
například odpočinková zóna v areálu školy, rozšířená
když vznikne něco, co lidi mateřská školka nebo i nedávno vysázené stromy.
Velmi se také těším na nové laboratoře, které by
v kampusu měly vzniknout.
využívají a mají z toho radost Jaké největší projekty jste dělal?
Asi největší co do finančních prostředků jsou právě
připravované laboratoře. Ale administrativně jsou
náročnější spíše neinvestiční projekty, které zahrnují
mzdové prostředky. Administrativní náročnost
zpravidla není o velikosti rozpočtu. Za mě je
úspěchem, když projekt splní všechny výstupy, dodrží
Ing. Michal Žemlička, MBA je absolvent VŠTE Jaké to tady tehdy bylo? harmonogram, rozpočet a nám se pak podaří vše
v Českých Budějovicích. Nyní vede firmu Granteum Myslím, že z dnešních studentů by to tu v době, profinancovat v předpokládané míře. Musím říct,
s.r.o., která je spin-off firmou VŠTE a specializuje kdy jme tu studovali my, poznal jen málokdo. že pyšný jsem hlavně na to, že právě toto se nám
se na dotační poradenství, přípravu projektových Aktuální stav je výsledkem 15 let dramatického s kolegyněmi dlouhodobě daří.
a grantových žádostí a administrativu související rozvoje školy. To ostatně potvrzuje i údiv mnohých
s projektovou realizací obecně. Granteum staví na bývalých spolužáků, kteří se sem po letech mají
více než desetileté zkušenosti v získávání prostředků možnost vrátit a jsou zpravidla velmi rozvoj je možné podpořit z veřejných prostředků
a realizaci projektů financovaných z tuzemských mile překvapeni. formou projektů. Projektová činnost školy se skutečně
i zahraničních zdrojů. Na VŠTE Michal Žemlička od projektů řekněme malé obce v mnohém neliší.
studoval v letech 2007-2011 bakalářský program Proč jste po studiu zůstal na VŠTE? Granteum si ale klade za cíl především propojovat
Ekonomika podniku, inženýrský titul pak získal Malý kolektiv studujících byl velmi zajímavý v tom, na společných projektech požadavky praxe a VŠTE
na Vysoké škole logistiky v Přerově. že jsme se měli možnost velmi dobře poznat jako výzkumné instituce a tam vznikají skutečně
a zároveň i zapojit do chodu školy. Myslím, zajímavé aktivity.
Proč jste si vybral ke studiu VŠTE? že jsme s několika dalšími studenty patřili k těm Jak to funguje v praxi?
Po střední škole jsem nastoupil na Vyšší odbornou školu aktivnějším, pracovali jsme například Zadání většinou přichází od malého nebo středního
České Budějovice, na jejímž základě v roce 2006 VŠTE na vznikajícím studentském časopise, pořádaly podniku, který nedisponuje výzkumným oddělením
vznikla. Bylo nám tehdy nabídnuto po složení přijímacích první ročníky studentských grilovaček. nebo laboratořemi, zato má specifický problém, který
zkoušek nastoupit do prvního otevřeného semestru To byl myslím důvod, proč si nás pak někteří potřebuje a neumí svépomocí řešit. Škola má
na VŠTE. Začínali jsme tehdy letním semestrem a já jsem pedagogové vybírali na spolupráci například odborníky, a tedy i know-how v mnoha oblastech
měl tedy tu čest patřit mezi první studenty nově vzniklé jako pomocné vědecké síly. Do zaměstnaneckého a zpravidla i nástroje, jako jsou laboratoře nebo třeba
vysoké školy. poměru na VŠTE jsem pak vstoupil na útvaru software. Mým úkolem a úkolem mých kolegyň je pak
pana profesora Váchala a začínal jsem jako pokud možno najít vhodný finanční nástroj, kterým je
referent projektových prací. Práce na projektech
20 21