Page 21 - Student 1/2022
P. 21

mi vždy přišla velmi zajímavá a kreativní. Samozřejmě,   možné tuto spolupráci a transfer know-how
       je s tím spojeno mnoho administrativy a není to vždy     financovat. V případě, že jsme úspěšní, tak i následně
       snadné. Ale množství rozvojových aktivit, které se       zajistit veškerou související administrativu spojenou
       kolem VŠTE děly a stále dějí, dává záruku toho, že se    s přípravou žádosti a realizací tak, aby se zadavatel
       rozhodně nejedná o práci stereotypní.                    a akademičtí pracovníci mohli soustředit pokud možno
                                                                jen na problém, který potřebují řešit.
       Co je podle vás na projektech nejnáročnější?
       Rozhodně je to jejich administrativní část. Dotačních    Je to tedy hodně o financích?
       zdrojů a nástrojů je hodně, není výjimkou, že pravidla   Ano, Granteum je tu od toho, aby řešilo dotační,
       poskytovatelů se od sebe velmi liší, používají se různé  grantovou, nadační administrativu. Nevyhneme se
       administrační systémy, různé postupy. To ale             tedy sestavování rozpočtu, detailních finančních
       samozřejmě chápu jako hlavní předmět naší práce,         plánů, finančních zpráv atd.
       poprat se s administrativou a umožnit řešitelům
       projektu soustředit se na cíl a výsledky, ke kterým se   Řadu let jste působil jako vedoucí projektového
       zavázali a které od realizace očekávají.                 oddělení VŠTE. Jaký je rozdíl mezi školními
                                                                projekty a těmi pro firmy?
       Jaký projekt považujete za nejzajímavější?               Je to jiné. I teď samozřejmě řešíme mnoho projektů
       To nelze takto jednoduše říci, aktivity kolem školy      pro školu. Hlavní rozdíl vidím v tom, že business je
       a partnerských subjektů, se kterými mám teď možnost      daleko přísnější na čísla a na výsledky. Akademické
       pracovat, jsou skutečně pestré. A to je na tom vlastně   prostředí je ochotné, řekněme, počítat i s jistou mírou
       možná to nejzajímavější. Myslím, že označení školy –     neúspěchu. Když například výsledek výzkumu není
       akademická obec je velmi trefné. Vysokou školu asi       ihned aplikovatelný a nemá okamžitý odraz v příjmech.
       většina chápe z pohledu vzdělávací a výzkumné            Partner z businessu chce zpravidla hned vědět, jaký
       činnosti. Instituce této velikosti a charakteru má ale   finanční efekt může z projektu očekávat a na dosažení
       i budovy, které je třeba modernizovat, rekonstruovat…    těchto cílů samozřejmě trvá.
       stejně jako obec pak máme chodníky, parkoviště, zeleň
       nebo třeba knihovnu ale i školku a teď nově i základní   Co vás na tom nejvíc baví?
       školu... Obce mají kulturně činné organizace nebo        Především ona různorodost a také to, když vidíte
       spolky. VŠTE má například sportovní spolky hokejistů,    progres instituce a partnerů, že jim pomáháte řešit
 Těší mě,  fotbalistů a šachistů. A všechny tyto činnosti a jejich  když vznikne něco, na co si můžete fyzicky sáhnout
                                                                financování něčeho, co má smysl. Zejména mě těší,
                                                                a lidi to využívají a mají z toho radost. Moc se mi líbí
                                                                například odpočinková zóna v areálu školy, rozšířená
 když vznikne něco, co lidi                                     mateřská školka nebo i nedávno vysázené stromy.
                                                                Velmi se také těším na nové laboratoře, které by
                                                                v kampusu měly vzniknout.

 využívají a mají z toho radost                                 Jaké největší projekty jste dělal?
                                                                Asi největší co do finančních prostředků jsou právě
                                                                připravované laboratoře. Ale administrativně jsou
                                                                náročnější spíše neinvestiční projekty, které zahrnují
                                                                mzdové prostředky. Administrativní náročnost
                                                                zpravidla není o velikosti rozpočtu. Za mě je
                                                                úspěchem, když projekt splní všechny výstupy, dodrží
 Ing. Michal Žemlička, MBA je absolvent VŠTE  Jaké to tady tehdy bylo?  harmonogram, rozpočet a nám se pak podaří vše
 v Českých Budějovicích. Nyní vede firmu Granteum  Myslím, že z dnešních studentů by to tu v době,  profinancovat v předpokládané míře. Musím říct,
 s.r.o., která je spin-off firmou VŠTE a specializuje  kdy jme tu studovali my, poznal jen málokdo.  že pyšný jsem hlavně na to, že právě toto se nám
 se na dotační poradenství, přípravu projektových  Aktuální stav je výsledkem 15 let dramatického  s kolegyněmi dlouhodobě daří.
 a grantových žádostí a administrativu související  rozvoje školy. To ostatně potvrzuje i údiv mnohých
 s projektovou realizací obecně. Granteum staví na  bývalých spolužáků, kteří se sem po letech mají
 více než desetileté zkušenosti v získávání prostředků  možnost vrátit a jsou zpravidla velmi  rozvoj je možné podpořit z veřejných prostředků
 a realizaci projektů financovaných z tuzemských  mile překvapeni.  formou projektů. Projektová činnost školy se skutečně
 i zahraničních zdrojů. Na VŠTE Michal Žemlička  od projektů řekněme malé obce v mnohém neliší.
 studoval v letech 2007-2011 bakalářský program  Proč jste po studiu zůstal na VŠTE?  Granteum si ale klade za cíl především propojovat
 Ekonomika podniku, inženýrský titul pak získal  Malý kolektiv studujících byl velmi zajímavý v tom,  na společných projektech požadavky praxe a VŠTE
 na Vysoké škole logistiky v Přerově.  že jsme se měli možnost velmi dobře poznat  jako výzkumné instituce a tam vznikají skutečně
 a zároveň i zapojit do chodu školy. Myslím,  zajímavé aktivity.
 Proč jste si vybral ke studiu VŠTE?  že jsme s několika dalšími studenty patřili k těm  Jak to funguje v praxi?
 Po střední škole jsem nastoupil na Vyšší odbornou školu  aktivnějším, pracovali jsme například  Zadání většinou přichází od malého nebo středního
 České Budějovice, na jejímž základě v roce 2006 VŠTE  na vznikajícím studentském časopise, pořádaly  podniku, který nedisponuje výzkumným oddělením
 vznikla. Bylo nám tehdy nabídnuto po složení přijímacích  první ročníky studentských grilovaček.  nebo laboratořemi, zato má specifický problém, který
 zkoušek nastoupit do prvního otevřeného semestru  To byl myslím důvod, proč si nás pak někteří  potřebuje a neumí svépomocí řešit. Škola má
 na VŠTE. Začínali jsme tehdy letním semestrem a já jsem  pedagogové vybírali na spolupráci například  odborníky, a tedy i know-how v mnoha oblastech
 měl tedy tu čest patřit mezi první studenty nově vzniklé  jako pomocné vědecké síly. Do zaměstnaneckého  a zpravidla i nástroje, jako jsou laboratoře nebo třeba
 vysoké školy.  poměru na VŠTE jsem pak vstoupil na útvaru  software. Mým úkolem a úkolem mých kolegyň je pak
 pana profesora Váchala a začínal jsem jako  pokud možno najít vhodný finanční nástroj, kterým je
 referent projektových prací. Práce na projektech
 20                                                                                                               21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26