Page 16 - Návštěvník 2/2021
P. 16
16 — — 17
Škola při svém vzniku dostala do vínku Co vás na práci se studenty baví nejvíce? s teoretickými poznatky. Z vlastní
profesní zaměření, které ji mělo odlišo- Měl jsem v životě dva velmi moudré zkušenosti mohu konstatovat, že
vat od ostatních vysokých škol, proto učitele – prof. Hrona a prof. Taubera. Získal studenti daleko více a efektivněji
byl a stále je kladen důraz na spolupráci jsem od nich ohromná moudra, která přijímají výuku od akademického
s podniky především z Jihočeského kraje. jsem pak sám rozdával. Druhý zmíněný pracovníka v případě, že nezbyt-
Podporován byl zpočátku smluvní vý- měl skutečně velké životní zkušenosti. ná teorie je skloubena s reálným
zkum, v současné době je realizována řada Dělal jsem u něj pomvěda (pomocnou podnikovým životem. Toto se
výzkumných projektů v rámci aplikačního vědeckou sílu), naučil mě, jak učitelskou snažím svým mladým kolegům
výzkumu TA ČR v objemu stovek mil. Kč. profesi vykonávat a naplňovat. Vždy mi vštěpovat a současně jim vytvářet
S určitou hrdostí lze konstatovat, že naše kladl na srdce, že kdybych učení nevnímal příznivé podmínky, aby mohli být
škola se svojí intenzitou rozvoje řadila jakožto poslání, nemohl bych u studentů oni sami bezprostředně přítomni
k nejprogresivněji se rozvíjejícím vysoko- vzbudit zájem o získání nových poznatků v podnikové praxi. S potěšením
školským institucím v České republice. a vyvolat u nich potřebu své znalosti si mohu konstatovat, že se nám
Lze to dokumentovat počtem akredito- průběžně doplňovat, což je v dnešní době podařilo navázat a nadále udr-
vaných studijních programů jak ekono- vysoce potřebné a nezbytné pro profesní žovat kontakty s řadou podniků
mického, tak technického zaměření v a osobní růst člověka. v jihočeském regionu, kteří nás
bakalářském i navazujícím magisterském vnímají jako partnera, který jim
stupni studia, ale i v oblasti tvůrčí činnosti Absolvoval jste mnoho akademických chce v důsledku svého působení
a celospolečenských aktivitách. Při setká- stáží, podíval jste se do řady zemí. Která být nápomocen ke zvýšení jejich
vání s absolventy naší školy se často ve vás zanechala nejhlubší vzpomínky, efektivity a konkurenceschop-
člověk setkává s pozitivními názory z hle- zážitky, dojem? nosti. Tato spolupráce má však
diska rozvoje jejich alma mater ve všech Do zahraničí jsem se podíval až v poslední i druhou stránku obohacují nás,
oblastech její činnosti. třetině svého života. Vždy studentům akademické pracovníky, neboť
říkám, ať dnešní možnosti využijí. Říkám máme možnost získat reálné
A baví vás sledovat postupný vývoj jim: „Poznejte svět.“ Při mých výjezdech názory praxe, náměty a připo-
a růst školy? na zahraniční vysoké školy a výzkumné mínky, které můžeme operativně
Vždy mě bavilo budovat něco nového, instituce jsem se vždy snažil získat co nej- přenášet do naší pedagogické
považuji tedy za své osobní štěstí, že jsem více nových poznatků a zkušenosti, které práce.
mohl být přímo u vzniku i rozvoje naší bych poté mohl využít a aplikovat v pod-
školy. Byly to hmatatelné výsledky. Půlroč- mínkách naší školy. Vzpomínám na svou Je mi jasné, že odpověď nebu-
ní, roční… Neustále jsme přinášeli něco první návštěvu Irska, kde jsme měli de snadná, přesto… Na co jste
nového. To mě osobně naplňuje. Když možnost poprvé poznat způsob tutoriální ve své kariéře nejpyšnější?
jdou změny dopředu, je to pro mě velmi výuky a individuální přístup ke studentům. Spokojený jsem s tím, jak rychle
potěšující, a proto s pocitem uspokojení Tyto i další poznatky z mých zahraničních se VŠTE od svého začátku rozví-
sleduji, že se i v tomto progresivním vývoji cest jsem se pak snažil uplatnit při vlastní jela. Člověk si musí dávat větší
pokračuje i v současnosti. výuce i jsem se o tyto poznatky podělil se cíle, než které přeskočí v daném
svými kolegy. okamžiku. Zní to banálně, ale je
Školství má ve vaší rodině tradici. Kdy to velká myšlenka, která mi byla
jste si i vy uvědomil, že byste rád učil? Takže doporučujete studentům stáže darována v mládí mými staršími
Pocházím z učitelského rodu. Moje praba- v zahraničí? kolegy. Člověka potěší, když mě
bička i matka byly aktivními učitelkami Jednoznačně doporučuji, neboť je to pří- zastaví absolventi a vzpomínají
do vysokého věku – 84 let. J Přál bych si, nos pro studenty, jak v rovině osobní, tak na mé přednášky a vysloví uznání
abych i já mohl být v tak vysokém věku celospolečenské a platí zde jasné pravidlo, v tom, že dostali dobrý základ
aktivní. Vždy jsem za své poslání považo- které hovoří, že jen hloupý se nepoučí pro vstup do profesního života.
val pomáhat lidem, takže jsem nejprve od chytrého a zkušeného. Někdy mě proto
uvažoval, že se stanu dětským lékařem, mrzí, že studenti naší školy málo využívají Čemu se rád věnujete, když
nakonec mě však osud vrátil k rodové bohaté nabídky zahraničních student- přijdete po práci domů?
tradici – kantořině. Myslím si, že tyto dvě ských stáží. Stále žiji prací. J … Ale ano,
profese mají mnoho společného, neboť mám i své koníčky. Dlouhá léta
se nejedná o zaměstnání, ale poslání se Máte zkušenosti i z řízení firmy. jsem dělal trenéra házené, rád
zaměření na kultivaci lidské duše. Nezbyt- Uplatňujete je při výuce? chodím na dlouhé procházky,
ným předpokladem pro úspěšné zvládnutí Vždy jsem se snažil praktické poznatky houbařím a miluji rybaření.
tohoto poslání je touha sdělovat, učit získané v podnikové praxi, kde jsem měl Příroda mi vždy dodávala po-
a předávat své poznatky mladším gene- možnost delší dobu působit, propojovat třebnou energii a sílu do dalších
racím, což však na druhé straně vyžaduje aktivit. ¬
zodpovědnou přípravu na výuku, mnohdy Václav Votruba
náročnější než u samotných studentů.
#dyckyVŠTE