Page 16 - Návštěvník 2/2021
P. 16

16 —         — 17





               Škola při svém vzniku dostala do vínku   Co vás na práci se studenty baví nejvíce?   s teoretickými poznatky. Z vlastní
               profesní zaměření, které ji mělo odlišo-  Měl jsem v životě dva velmi moudré   zkušenosti mohu konstatovat, že
               vat od ostatních vysokých škol, proto   učitele – prof. Hrona a prof. Taubera. Získal   studenti daleko více a efektivněji
               byl a stále je kladen důraz na spolupráci   jsem od nich ohromná moudra, která   přijímají výuku od akademického
               s podniky především z Jihočeského kraje.   jsem pak sám rozdával. Druhý zmíněný   pracovníka v případě, že  nezbyt-
               Podporován byl zpočátku smluvní vý-  měl skutečně velké životní zkušenosti.   ná teorie je skloubena s  reálným
               zkum, v současné době je realizována řada   Dělal jsem u něj pomvěda (pomocnou   podnikovým životem. Toto se
               výzkumných projektů v rámci aplikačního   vědeckou sílu), naučil mě, jak učitelskou   snažím svým mladým kolegům
               výzkumu TA ČR v objemu stovek mil. Kč.   profesi vykonávat a naplňovat. Vždy mi   vštěpovat a současně jim vytvářet
               S určitou hrdostí lze konstatovat, že naše   kladl na srdce, že kdybych učení nevnímal   příznivé podmínky, aby mohli být
               škola se svojí intenzitou rozvoje řadila   jakožto poslání, nemohl bych u studentů   oni sami bezprostředně přítomni
               k nejprogresivněji se rozvíjejícím vysoko-  vzbudit zájem o získání nových poznatků   v podnikové praxi. S  potěšením
               školským institucím v České republice.    a vyvolat u nich potřebu své znalosti si   mohu konstatovat, že se nám
               Lze to dokumentovat počtem akredito-  průběžně doplňovat, což je v dnešní době   podařilo navázat a  nadále udr-
               vaných studijních programů jak ekono-  vysoce potřebné a nezbytné pro profesní   žovat kontakty s řadou podniků
               mického, tak technického zaměření v   a osobní růst člověka.      v jihočeském regionu, kteří nás
               bakalářském i navazujícím magisterském                            vnímají jako partnera, který jim
               stupni studia, ale i v oblasti tvůrčí činnosti   Absolvoval jste mnoho akademických   chce v důsledku svého působení
               a celospolečenských aktivitách. Při setká-   stáží, podíval jste se do řady zemí. Která   být nápomocen ke zvýšení jejich
               vání s absolventy naší školy se často   ve vás zanechala nejhlubší vzpomínky,   efektivity a konkurenceschop-
               člověk setkává s pozitivními názory z hle-  zážitky, dojem?       nosti. Tato spolupráce má však
               diska rozvoje jejich alma mater ve všech   Do zahraničí jsem se podíval až v poslední   i druhou stránku obohacují nás,
               oblastech její činnosti.         třetině svého života. Vždy studentům   akademické pracovníky, neboť
                                                říkám, ať dnešní možnosti využijí. Říkám   máme možnost získat reálné
               A baví vás sledovat postupný vývoj   jim: „Poznejte svět.“ Při mých výjezdech   názory praxe, náměty a připo-
               a růst školy?                    na zahraniční vysoké školy a výzkumné   mínky, které můžeme operativně
               Vždy mě bavilo budovat něco nového,   instituce jsem se vždy snažil získat co nej-  přenášet do naší pedagogické
               považuji tedy za své osobní štěstí, že jsem   více nových poznatků a zkušenosti, které   práce.
               mohl být přímo u vzniku i rozvoje naší   bych poté mohl využít a aplikovat v pod-
               školy. Byly to hmatatelné výsledky. Půlroč-  mínkách naší školy. Vzpomínám na svou   Je mi jasné, že odpověď nebu-
               ní, roční… Neustále jsme přinášeli něco   první návštěvu Irska, kde jsme měli   de snadná, přesto… Na co jste
               nového. To mě osobně naplňuje. Když   možnost poprvé poznat způsob tutoriální   ve své kariéře nejpyšnější?
               jdou změny dopředu, je to pro mě velmi   výuky a individuální přístup ke studentům.   Spokojený jsem s tím, jak rychle
               potěšující, a proto s pocitem uspokojení   Tyto i další poznatky z mých zahraničních   se VŠTE od svého začátku rozví-
               sleduji, že se i v tomto progresivním vývoji   cest jsem se pak snažil uplatnit při vlastní   jela. Člověk si musí dávat větší
               pokračuje i v současnosti.       výuce i jsem se o tyto poznatky podělil se   cíle, než které přeskočí v daném
                                                svými kolegy.                    okamžiku. Zní to banálně, ale je
               Školství má ve vaší rodině tradici. Kdy                           to velká myšlenka, která mi byla
               jste si i vy uvědomil, že byste rád učil?  Takže doporučujete studentům stáže   darována v mládí mými staršími
               Pocházím z učitelského rodu. Moje praba-  v zahraničí?            kolegy. Člověka potěší, když mě
               bička i matka byly aktivními učitelkami   Jednoznačně doporučuji, neboť je to pří-  zastaví absolventi a vzpomínají
               do vysokého věku – 84 let. J Přál bych si,   nos pro studenty, jak v rovině osobní, tak   na mé přednášky a vysloví uznání
               abych i já mohl být v tak vysokém věku   celospolečenské a platí zde jasné pravidlo,   v tom, že dostali dobrý základ
               aktivní. Vždy jsem za své poslání považo-  které hovoří, že jen hloupý se nepoučí   pro vstup do profesního života.
               val pomáhat lidem, takže jsem nejprve   od chytrého a zkušeného. Někdy mě proto
               uvažoval, že se stanu dětským lékařem,   mrzí, že studenti naší školy málo využívají   Čemu se rád věnujete, když
               nakonec mě však osud vrátil k rodové   bohaté nabídky zahraničních student-  přijdete po práci domů?
               tradici – kantořině. Myslím si, že tyto dvě   ských stáží.        Stále žiji prací. J … Ale ano,
               profese mají mnoho společného, neboť                              mám i své koníčky. Dlouhá léta
               se nejedná o zaměstnání, ale poslání se   Máte zkušenosti i z řízení firmy.    jsem dělal trenéra házené, rád
               zaměření na kultivaci lidské duše. Nezbyt-  Uplatňujete je při výuce?  chodím na dlouhé procházky,
               ným předpokladem pro úspěšné zvládnutí   Vždy jsem se snažil praktické poznatky   houbařím a miluji rybaření.
               tohoto poslání je touha sdělovat, učit   získané v podnikové praxi, kde jsem měl   Příroda mi vždy dodávala po-
               a předávat své poznatky mladším gene-  možnost delší dobu působit, propojovat    třebnou energii a sílu do dalších
               racím, což však na druhé straně vyžaduje                          aktivit. ¬
               zodpovědnou přípravu na výuku, mnohdy                                          Václav Votruba
               náročnější než u samotných studentů.





                                           #dyckyVŠTE
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21